Over mij

Mijn foto
Op 18 november 2009 vertrek ik om een jaar te gaan werken in Sancti Spiritus, Cuba, mijn avonturen kan je hier meevolgen.

dinsdag 26 januari 2010

Van suikerriet tot suiker en rhum

Vorige week zijn we twee suikerfabrieken, met bijhorende distillerie gaan bezoeken. Superinteressant! De fabrieken leken wel uit de sovjetunie te zijn weggelopen, maar alles functioneert nog en ze maken er mooie blinkende suikerkristallen en lekkere rhum!
We zijn die fabrieken gaan bezoeken in het kader van het in kaart brengen van het afval dat er geproduceerd wordt, waarmee we biogas kunnen maken.
De fabrieken zijn in twee delen opgesplitst: eerst wordt uit suikerriet suiker gemaakt, en uit het afvalproduct van die suikerproductie (= miel) wordt dan verder rhum gemaakt. De afvalproducten die dan nog overblijven worden als brandstof gebruikt in de fabriek (= bagasse), als meststof op de suikerrietakkers (= cachaza), of worden verwerkt in een waterzuivering, en nadien als meststof gebruikt (= vinasse).

2 opmerkingen:

  1. ze hebben daar precies geen vergisters nodig voor afval want alles wordt al nuttig toegepast ;-)
    Geniet van de rhum en wij kijken uit naar de foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Klinkt interessant seg! Ik zou dat ook wel eens willen zien hoe dat allemaal in zijn werk gaat...

    BeantwoordenVerwijderen